Bosch a Continental: Budoucnost stojí na radarech

V: Komentář: 0 Shlédnutí: 1190

Novinky na veletrhu v Miláně, to nebyly jen motorky, ředěné helmami, oblečením a kufry. Co nás v blízké budoucnosti čeká, to ukázaly také firmy, které vlastně nejsou vůbec vidět, ale jejich produkty používá drtivá většina zavedených značek.

Novinky na veletrhu v Miláně, to nebyly jen motorky, ředěné helmami, oblečením a kufry. Co nás v blízké budoucnosti čeká, to ukázaly také firmy, které vlastně nejsou vůbec vidět, ale jejich produkty používá drtivá většina zavedených značek. V oblasti elektroniky existují momentálně dva hlavní hráči – Bosch a Continental. A ti vidí pokrok hlavně ve větším sledování okolí samotnými motocykly.

Donedávna byly ještě tyto značky prakticky neviditelné, o Continentalu se mluvilo maximálně ve spojení s pneumatikami. Jenže jak se v oblasti elektroniky začíná přitvrzovat, daleko víc lidi zajímá, kdo za těmi pokročilými systémy stojí. Zejména když se zjistí, že motocykloví výrobci všechna ta náklonová ABS apod. nevyvíjejí, nýbrž nakupují.

  

Začněme Continentalem a nehledejte v tom žádnou logiku – prostě jsem na něj kliknul dříve. Pod zkratkou ARAS najdeme Advanced Riders Assistance Systems, což má být nová generace asistentů, které mají pomoci motorkářům předcházet nehodám v rámci iniciativy Vision Zero, která míří k nulové nehodovosti (utopie, ale to je snad jasné i jejím tvůrcům). Jejich základem jsou maličké radary páté generace, které mají lépe rozpoznávat okolní objekty, a pokud vás zaráží, kam se poděly ty předchozí čtyři generace, tak ty byly v autech. Tam „oči všude“ frčí už dávno, jenže u auta není takový problém, když jeho reakce není úplně přesná, protože sedíte hezky připoutaní v sedadle a vůz po vozovce dirigujete volantem. Zatímco na motorce musíte držet balanc a jste součástí celého procesu jízdy. Takže vám jen tak zničehonic nemůže nějakej permoník uvnitř začít vehementně brzdit… Nové systémy vás mají upozornit a pomoci vám, namísto aby za vás přebíraly kontrolu. Samotný radar samozřejmě není jediným prvkem pro EBA, nýbrž je přidružený k ostatní elektronice, kterou zejména ve vyšší cenové hladině používá skoro každý. Gyroskopy, akcelerometry, prostě víceosé jednotky.

Jako zásadní prvek vidí Continental tzv. Emergency Brake Assist čili pomocníka při nouzovém brzdění. „Motorkáři jsou na rozdíl od autařů vystaveni a ovlivněni vlivy, jako jsou vítr, déšť či vibrace a často se jim hůře odhaduje rychlost okolních účastníků silničního provozu. Emergency Brake Assist má především jezdce upozornit na blížící se nebezpečí, přitáhnout jeho pozornost, aby začal včas řešit budoucí problém. Ale také sám dokáže motocykl zpomalit,“ popisuje Christian Pfeiffer, project manager ARAS pro jednostopá vozidla. EBA využívá radary s krátkým i dlouhým dosahem v čelní části motocyklu, a vyhodnotí-li nebezpečí kolize s vozidlem nebo jiným předmětem před sebou, upozorní řidiče – vizuálně, akusticky nebo hmatovými vjemy, tedy třeba vibracemi do řídítek. K tomu se přidá lehké brzdění. Pokud jezdec nezačne sám brzdit, systém zakotví více, ovšem pouze v případě, že si je jistý, že má řidič obě ruce na řídítkách. A ani tehdy nedosáhne zpomalení zdaleka takové úrovně, jaká je obvyklá v autech. Continental také pokročil v algoritmech detekce objektů a radary tak dokáží objevit i malé věci, jako třeba upadlý výfuk. Také umějí rozlišovat a přesně měřit výšku a nebude jim dělat problém třeba identifikovat dopravní zácpu pod mostem nebo obrubník.

Logickým doplňkem pro EBA a další součástí ARAS bude inteligentní adaptivní tempomat, který využívá radary s dlouhým dosahem. Motorka bude automaticky udržovat bezpečnou vzdálenost od vozidla před sebou, a to i v mírném náklonu. To se bude hodit hlavně na dálnicích a má to mimo jiné šetřit jezdcovy mentální síly. ARAS má i další zajímavé prvky – detektory mrtvého úhlu, asistenta dopravního značení a inteligentního asistenta hlavního osvětlení. V češtině všechna tato označení trochu skřípou, ale v reálu jde o užitečné pomocníčky. Ten poslední dokáže sledovat světla vozidel před sebou a také těch protijedoucích a podle toho sám rozsvěcet nebo zhasínat dálkovky. Druhý jmenovaný sleduje dopravní značení a jezdci ho připomíná na přístrojové desce. Třeba se jen přehlédl a těch 180 na osmdesátce jede omylem…

  

Sledování mrtvého úhlu, to je fičura, kde se uplatní konečně i radary s krátkým dosahem v zadní části motocyklu. Přiznejte sami sobě, opravdu při každé změně směru nejenže zkontrolujete zrcátko, ale také otočíte hlavu, abyste se přesvědčili, že vedle sebe nic nemáte? Zejména ve městě při souběžné jízdě máte poměrně vysokou pravděpodobnost, že skončíte někomu na kapotě. Z aut velmi dobře známý blikající oranžový trojúhelník v zrcátku by vás toho měl uchránit. Struktura celého systému ARAS je modulární a lze použít vždy jen něco. Continental tak plánuje, že svá řešení bude dodávat podle požadavků zákazníků podle charakteru trhu a finálního produktu. Levnější motocykly tak třeba nebudou mít EBA, ale namísto něj aspoň systém varování před nebezpečím kolize, který sám aktivně nebrzdí, ale jezdce pouze upozorňuje.

ARAS bude přinejmenším zpočátku jistě záležitostí těch nejdražších strojů. Z úplně opačného konce je tak další novinka Continentalu, a tou je vstřikovací a zároveň motorová řídicí jednotka M4L pro jednoválcové motocykly s objemem 50-250 cm3. Vzhledem k čím dál striktnějším emisním normám starým karburátorům prakticky dozvonilo i v Asii a je velká poptávka po rozumném vstřikování pro malé objemy. Continental M4L má být extrémně kompaktní, robustní a cenově velmi přijatelné řešení, které má umožnit bezproblémové plnění blížící se normy Euro 5.

  

   

Navíc bude k dispozici i ve verzi M4L_BLE, kde ta poslední tři písmenka (hlavně je nečtěte dohromady) znamenají Bluetooth Low Energy. A to je velká zajímavost, tuhle řídicí jednotku totiž budete moci propojit se svým smartphonem. Continental vyvíjí vlastní appku, která bude umět zobrazovat nejen důležité údaje z jízdy, ale třeba také číst kódy závad a řešit diagnostiku. V neposlední řadě se počítá s možností autorizace uživatele, a to buď formou imobilizéru, nebo kompletní možnosti bezklíčkového zapalování.

VIDEO: Continental M4L_BLE

A co na to Bosch? Vlastně to samé, akorát ve vlastní režii. Také Bosch vidí budoucnost dosti podobně, prý bez nehod, bez stresu a bez emisí, to je jeho vize. Bezpečnost má rozdělenou do tří stupňů: 1. Stabilizace motocyklu při brzdění a zrychlování, 2. Inovativní senzorika zachycující okolí a umožňující asistenční funkce a 3. Bezdrátové propojení motocyklu s okolím.

Jednička je jasná, systém Motorcycle Stability Control alias MSC (ABS nyní již desáté generace s náklonovou funkcí a „chytrá“ kontrola trakce) představil Bosch v roce 2013, tehdy poprvé v KTM 1190 Adventure, a udává, že podle výzkumů by pouhou instalací MSC do všech motocyklů bylo možné zabránit přibližně jedné třetině nehod! Nyní se můžeme těšit na novou generaci MSC Enhanced, jež má být o 35 % menší a o 20 % lehčí a tudíž půjde použít i v menších motorkách. Tahle elektronika bude umět spolupracovat s moderními asistenčními systémy, což je bod číslo dva, k němuž se tímto krásně dostáváme.

  

Inovativní senzorika, to jsou opět radary. Bosch aktuálně pracuje na adaptivním tempomatu, výstraze před kolizí pomocí zvukového nebo optického signálu a varování před vozidlem v mrtvém úhlu opět tradičním žlutým trojúhelníčkem v zrcátku. Co tedy bylo napsáno u Continentalu, platí i u Bosche. Akorát že u téhle značky se nemluví o asistentu pro nouzové brzdění. Sluší se však říci – zatím. Brzdit totiž motorka bude umět sama, když má ten adaptivní tempomat.

  

Třetím bodem je bezdrátové propojení motocyklu s okolím. To může znamenat dvě věci. Komunikaci mezi vozidly, což je věc, na které se léta pracuje. Auta a motorky si v okruhu několika set metrů vyměňují až desetkrát za vteřinu údaje o své jízdě, takže ještě daleko dříve, než se zahlédnou sami řidiči, kteří tak mohou být dopředu varováni, že na ně zpoza rohu bafne rozhulákaná motorka. Tou druhou věcí je propojení motocyklu s vaším smartphonem. Čím dál častější záležitost, my si dnes bez smartphonu ani neprdneme. Podle výzkumu v Německu skoro 90 % motorkářů během svého výletu aspoň jednou chytrý telefon použije, třeba kvůli navigaci, a celá třetina respondentů přiznala, že po mobilu občas sahá i během jízdy!

  

Takže když už to bez telefonu nemůžeme vydržet, bude lepší, když vše potřebné uvidíme na přístrojové desce. Tu Bosch také vyvinul, jeho TFT displej používají ji už BMW a KTM, ale k němu ještě přidává integrační řešení pro smartphony nazvané mySPIN, které nabídne mnohem víc než jen obyčejné ovládání hovorů a hudby. Umožní totiž komunikaci s mnoha aplikacemi v telefonu a přenese je na přístrojovou desku. Navigace, záznam jízdy, hledání polohy přátel, předpověď počasí, to vše ovládáno ze řídítka nebo hlasem… Koukněte na video, to napoví víc.

VIDEO: Bosch mySPIN

Už vám z té elektroniky jde hlava kolem? A to ještě není všechno. Také Bosch nabízí elektronické systémy řízení motoru, kde je momentálně největším strašákem již zmiňovaná euro-pětka. Na tu by měla pomoci vyzrát nová elektronika s hodně citlivými senzory v čele s úplně novou maličkatou vyhřívanou lambda sondou.

   

Speciálním odvětvím u Bosche je elektromobilita. Že je tahle značka špičkou v motorech pro elektrokola, se obecně ví, ale věděli jste také, že má vyvinutý vlastní 48voltový systém tvořený motorem, řídicí jednotkou, baterií, nabíječkou a displejem? Ten lze použít pro dvě, tři nebo čtyři kola s výkonem v rozsahu 250 wattů až 20 kilowattů. A když už jsme zmínili elektrokola, Bosch je první značkou, která pro ně vyvinula speciální ABS! A také vlastně první značkou, která má ABS pro klasické ATV čtyřkolky…

Zdroj: http://www.motorkari.cz

Komentáře

Zanechte svůj komentář