Auta lze pořád ukrást za pár sekund. Díky signálu z bezklíčového odemykání

V: Komentář: 0 Shlédnutí: 280

Německý autoklub už loni zjišťoval, jak si auta poradí s hrozbou krádeže prostřednictvím bezklíčového odemykání.

Letos test zopakoval s více modely. A jejich výsledky byly opět tristní!

Bezklíčové odemykání patří mezi moderní komfortní prvky auta, které jsou stále rozšířenější. Na to, že k autu zkrátka jen přijdete s klíčkem v kapse a to se samo odemkne, se rychle zvyká, a tak není divu, že je mezi zákazníky tak populární. Jenže tohoto komfortního prvku si všimli i zloději. Už loni na tuto hrozbu upozornil německý autoklub ADAC a letos před ní opět varuje. V nedávném testu zabývajícím se tímto problémem propadly všechny zkoušené vozy.

Ukrást automobil pomocí bezklíčového odemykání není nic tak složitého, jak se může zdát. Jestliže si myslíte, že vám nebezpečí hrozí jen v době, kdy jste blízko auta, rychle vás vyvedeme z omylu. Klidně můžete mít klíček u sebe doma a zloději vám zaparkované vozidlo před domem stejně ukradnou. Jak je to možné?

Klíček neustále vysílá signál, aby odemkl automobil. Stačí tak nechat klíček někde blízko zdi domu (třeba tradičně na věšáku u dveří), aby podvodník zvenku, klidně i velice slabý, signál zachytil. Když se mu to povede, pomocí zařízení zesílí daný signál, pošle ho k druhému zařízení u auta, pomocí něhož vůz odemkne a nastartuje, aby s ním během několika sekund mohl odjet. Vůz si totiž kvůli zesilovači myslí, že skutečný klíček je blízko, a tak se odemkne. Součástky na takové zařízení, které funguje na podobném principu jako zesilovače Wi-Fi sítě, přitom lze sehnat v obyčejném elektru. A to podle ADACu za nějakých 100 eur (cca 2.600 korun).

Kromě toho, že zloději musí pracovat ve dvojici, trápí podvodníky při tomto útoku vlastně jediná věc. Jakmile motor mimo dosah signálu klíčku zhasne (třeba dojde palivo), automobil už bez další úpravy znovu nenastartuje. V takovém případě ale není podvodník nijak zvlášť nápadný, pokud vůz někde odstaví, vypadá ukradené vozidlo naprosto obyčejně. Nejsou na něm viditelné škody a jeho skutečnému majiteli klidně může hrozit, že bude obžalován z pojistného podvodu... Zkrátka to vypadá, jako by si ho tam postavil sám, a nahlášení krádeže je jen podvod.

O problému se ve větší míře poprvé hovořilo už loni, kdy ADAC otestoval 24 aut 19 různých výrobců a zjistil, že je pomocí tohoto triku lze snadno ukrást. Na rozdíl od dřívějšího testu švýcarských odborníků ale autoklub nepoužíval drahé softwarové vybavení, ale jednoduchý zesilovač, který se dá koupit za pár stovek. I kvůli tomu apeloval na výrobce, aby své modely s bezklíčovým odemykáním lépe zajistily. Po roce se německý autoklub rozhodl test zopakovat, tentokrát s více než 100 vozy od 30 značek, aby zjistil, co se v této oblasti za pár měsíců událo. Bohužel nic, všechna testovaná auta propadla.

Až na dvě výjimky se pomocí jednoduchého triku povedlo automobil nejen odemknout, ale také nastartovat. Výjimkami jsou přitom BMW i3 a Infiniti Q30, které se ale nepovedlo odemknout (u prvního), respektive nastartovat (u druhého), jen proto, že daným systémem nebyly vybaveny. Mnichovskému elektromobilu chybělo bezklíčové odemknutí a japonskému hatchbacku bezklíčové startování.

Všechny ostatní testované vozy, mezi které patří nejen modely Škoda (Kodiaq, Octavia, Superb), ale také Volkswageny (Golf, Passat, Tiguan), Peugeoty (508, 5008), Hyundaie (i10, i30, i40) nebo třeba Tesla (Model S) dokázali odborníci ADACu pomocí jednoduchého zařízení odemknout a nastartovat. Problém se přitom netýká jen automobilů, ale také motocyklů, obdobně se povedlo na dálku, zhruba na 20 metrů, odemknout a nastartovat vybrané stroje od BMW, Ducati a KTM. Silný zesilovač by ale mohl signál klíčku klidně prodloužit o více než stovku metrů.

ADAC na základě testu zákazníkům doporučuje, aby si funkci bezklíčového odemykání vypnuli, pokud to jde. Klasické dálkové centrální ovládání je totiž dle autoklubu ve výsledku lépe chráněno před zneužitím. Na výrobce pak apeluje, aby tyto systémy lépe zabezpečili. Řešením přitom podle německých odborníků není balení klíčů do alobalu nebo ukládání do plechovky. Majitel nemá jistotu, že takový krok šíření signálu klíčku skutečně odstíní, a to zvlášť u plechovek. Alobal se zase od klíčku může potrhat a je k ničemu. Pokud jste ale doma, je možností vložit klíček do ledničky nebo mrazáku, které šíření signálu dokáže zamezit. Nejlepší volbou ale bude nějaké zabezpečovací zařízení, existují totiž systémy, které si s takovými útoky dokážou poradit a přitom zachovají funkci bezklíčového odemykání.

Zdroj: www.auto.cz

Komentáře

Zanechte svůj komentář